Dobre praktyki

Dobre praktyki w UJK

Dobre doświadczenia w zapewnianiu jakości kształcenia, realizowane na poszczególnych wydziałach w roku akademickim 2024/2025 wykazane zostały podczas oceny Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia. Poniżej wykaz wybranych dobrych praktyk na poszczególnych wydziałach/w fili:

 Wydział Lekarski:

  • Studenci medycyny z Kielc zapraszają na akcję "Zdrowie pod kontrolą" Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA-Poland Oddział Kielce organizuje akcję „Zdrowie pod Kontrolą” – edycja jesień 2024. Wydarzenie odbyło się 23 listopada 2024 roku w Galerii Echo w Kielcach.
  • Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy to przedsięwzięcie mające na celu zwiększyć świadomość społeczną na temat raka szyjki macicy i przypomnieć kobietom o regularnym wykonywaniu cytologii. W ramach projektu studenci medycyny IFMSA-Poland zachęcają panie w całej Polsce do wzięcia udziału w akcji Pink Lips i pomalowania w dniach 20-26 stycznia swoich ust na różowo. Ponadto w środę 24 stycznia w Endorfina Platinium Fitness Klub przy ul. Zagnańskiej 92 w Kielcach odbyły się krótkie prelekcje na temat zdrowia, a w niedzielę 28 stycznia Galeria Echo Kielce zaświeci się na różowo. Ciekawe informacje publikowane będą również w social mediach IFMSA-Poland Oddział w Kielcach.
  • Studenci medycyny UJK pomagają samotnym matkom i ich dzieciom. Zbiórkę organizuje Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny IFMSA-Poland, które zrzesza studentów medycyny i młodych lekarzy. Zebrane i przekazane materiały sprawią wspaniały prezent na dzień matki oraz dziecka do Domu Dla Metek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży W Kielcach.
  • Studenci medycyny prężnie działają w klinice wybudowanej przez kieleckich misjonarzy na Jamajce.
  • Przeprowadzanie korepetycji dla podopiecznych Domu Dziecka przez naszych studentów medycyny.
  • W kleszczach kleszczy - Celem projektu "W Kleszczach Kleszczy" jest propagowanie zasad profilaktyki chorób przenoszonych przez kleszcze- głównie boreliozy i odkleszczowego zapalenia mózgu i opon mózgowych oraz szerzenie wiedzy z zakresu ich objawów, diagnostyki, leczenia, powikłań, jak również nauka bezpiecznego usuwania kleszczy. Akcję przeprowadziliśmy dla uczniów liceum i technikum Powiatowego Zespołu Szkół w Łopusznie. Akcja trwała 6 godzin lekcyjnych. IFMSA-Poland Oddział w Kielcach.

 

Wydział Nauk o Zdrowiu:

  • Aktywne uczestnictwo studentów w Dniach Jakości Kształcenia.
  • Uczestnictwo studentów w warsztatach organizowanych w ramach dobrych praktyk dla podopiecznych Domów Pomocy Społecznej oraz Klubów Seniora. Przykłady warsztatów:

06.06.2024  –„Zastosowanie masażu w zabiegach  pielęgnacyjnych dłoni”  - DPS im. J.Pawła II 9, Kielce

04.06.2024  - „Zastosowanie masek kosmetycznych w zabiegach pielęgnacyjnych twarzy”  - DPS im. J.Pawła II 9, Kielce

17.04.2024 – „Zabiegi upiększająco-pielęgnacyjne dłoni”  - DPS im. J.Pawła II 9, Kielce

20.03.2024 – „Zabiegi upiększająco-pielęgnacyjne dłoni”  - DPS ul. Tarnowska 10, Kielce

29.01.2024- „Makijaż dla kobiety w wieku eleganckim”- Klub Seniora ul. Tujowa 2, Kielce

22.01.2024 - „Zastosowanie parafiny w zabiegach na dłonie” ”- Klub Seniora ul. Tujowa 2, Kielce

 

 Wydział Humanistyczny:

Lingwistyka/Filologia angielska

Do wspólnych działań należy zaliczyć:

  • powołanie instytutowego pisma online pt. „Kolokwium”, które umożliwia studentom publikowanie pierwszych tekstów o charakterze naukowym;
  • angażowanie studentów w różne inicjatywy, które pokazują inny aspekt studiowania;
  • angażowanie nauczycieli akademickich w promocję – liczne spotkania z uczniami szkół średnich na uczelni i w szkołach (akcje: „Deutsch alternativ”, dni otwarte, obchody upadku Muru Berlińskiego, Noc Anglistów).

Ponadto na kierunku Filologia angielska wskazano szereg innych inicjatyw, które wpisują się w dobre praktyki. Wśród nich można wyróżnić m.in.

  • udział w ogólnopolskim wydarzeniu „Noc Anglistów” w której wzięło udział blisko 400 uczniów ze świętokrzyskich szkół i Tarnobrzega. Przygotowano osiem prezentacji na tematy takie jak fonetyka brytyjska, strona bierna w gramatyce angielskiej, zachowania międzykulturowe, literatura XVIII i XIX wieku. Prezentacje dr. Pawła Kaptura o „Podróżach Guliwera” Jonathana Swifta oraz dr Pauliny Pietras i dr Anny Szczepanek-Guz dotycząca fenomenu Taylor Swift cieszyły się ogromnym zainteresowaniem;
  • współpraca z Konsulatem Generalnym USA w Krakowie przykładem której była organizacja spotkania dla studentów pt. „Work and Travel in the USA”. W jego trakcie prezentacje poprowadzili przedstawiciele Konsulatu Generalnego USA oraz organizacji Camp Leaders Poland, dostarczając praktycznych informacji o łączeniu pracy z podróżowaniem po USA, rozwijaniu kompetencji językowych oraz poznawaniu amerykańskiej kultury;
  • badania ankietowe wśród studentów, które przeprowadzono wśród studentów III roku studiów I stopnia, aby poznać ich potrzeby i oczekiwania dotyczące kontynuacji nauki na II stopniu filologii angielskiej;
  • pokój multimedialny dla studentów, który powstał dzięki wsparciu profesora wizytującego Leo Schmidta oraz zaangażowaniu mgr Roberta Murdocha. Studenci mogą w nim odpocząć, grać w gry wideo i planszowe w języku angielskim;
  • darmowe licencje na oprogramowanie memoQ mające na celu uzyskanie przez studentów, poprzez darmowy dostęp do profesjonalnego oprogramowania memoQ, przewagi na rynku pracy. Jest to możliwe dzięki aktywności profesjonalnych tłumaczy zatrudnionych w Instytucie Literaturoznawstwa i Językoznawstwa, takich jak mgr Paweł Kozłowski;
  • seria wydarzeń „Tricks of the Trade” dla przyszłych tłumaczy organizowanych poprzez dodatkowe warsztaty i wykłady online prowadzone przez praktykujących tłumaczy, właścicieli biur tłumaczeń i ekspertów, takich jak egzaminatorzy Ministerstwa Sprawiedliwości. Współpraca z Wydziałem Neofilologii UMCS zaowocowała umową o współpracy;
  • Tydzień Języków Obcych w I LO w Ostrowcu Świętokrzyskim w trakcie których dr Paweł Kaptur z UJK poprowadził wykład w języku angielskim pt. „Words, words, words: Shakespeare’s Language”. Otworzył on Tydzień Języków Obcych w I LO, a w wydarzeniu uczestniczyły klasy 2b, 2d i 2e;

współpraca ze szkołami średnimi w Kielcach mająca na celu wzmocnienie współpracy między uczelnią a szkołami średnimi. Ma ona miejsce poprzez wykłady dla uczniów.

 

Wydział Nauk Ścisłych i Przyrodniczych:

  • Kierunek Biologia:

-  popularyzacja wiedzy poprzez organizowanie ogólnopolskiej „Nocy Biologów”,

-    aktywność Studenckich Kół Naukowych: udział członków SKN w corocznie organizowanej przez UJK Konferencji SKN Człowiek i jego środowisko, publikacje w materiałach pokonferencyjnych,

 - udział w Dniach Jakości Kształcenia organizowanych na UJK,

 - współpraca ze szkołami województwa świętokrzyskiego,

- organizacja Zawodów Okręgowych Olimpiady Biologicznej  uczniów szkół ponadpodstawowych okręgu Kielce (woj. świętokrzyskie i śląskie).

  • Kierunek Turystyka i rekreacja:

 -współpraca z interesariuszami zewnętrznymi w zakresie organizacji praktyk zawodowych, staży oraz zatrudnienia absolwentów.

     W Instytucie Geografii i Nauk o Środowisku(IGiNŚ) corocznie organizowane są: 

- obchody Dnia Geografa

-  obchody Międzynarodowego Tygodnia Geomorfologii

- zawody Olimpiady Geograficznej I i II stopnia

     - corocznie organizowany jest Dzień Krajobrazu, a co dwa lata organizowany jest GIS-day

- pracownicy IGiNoŚ biorą udział w projekcie Dziś uczeń – jutro student

-  IGiNoŚ w latach 2020-2023 jest partnerem merytorycznym (na podstawie umowy o współpracy) w eksperymencie pedagogicznym: Program nauczania geografii w zakresie rozszerzonym w klasie o profilu akademickim, realizowanym w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej.

  • Patronat nad klasą z Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Kielcach.
  • Studenci biorą udział Dniach Jakości Kształcenia organizowanych na UJK

 

 

Wydział Pedagogiki i Psychologii:

Na ocenianym kierunku wymienić można szereg działań, które mogą zostać zaliczone do dobrych praktyk kontynuowanych w kolejnych latach. Wymienić można kilka ich rodzajów, w tym m.in. warsztaty, szkolenia czy też zajęcia prowadzone dla różnych grup osób.

  1. rok akad. 2021/2022
  • uczestnictwo studentów kierunku PPW w Ogólnopolskiej Akcji Szlachetna Paczka zrealizowanej
    w Przedszkolu Samorządowym nr 19 z Oddziałami Integracyjnymi Świętokrzyskie Skrzaty w Kielcach;
  • bal karnawałowy przygotowany przez studentów kierunku PPW, zrealizowany w Przedszkolu Samorządowym nr 19 z Oddziałami Integracyjnymi Świętokrzyskie Skrzaty w Kielcach. Inicjatywa
    o charakterze cyklicznym;
  • teatrzyk kukiełkowy Śpiąca królewna przygotowany przez studentów kierunku PPW, zrealizowany
    w Przedszkolu Samorządowym nr 19 z Oddziałami Integracyjnymi Świętokrzyskie Skrzaty w Kielcach;
  • uczestnictwo studentów kierunku PPW w zorganizowanym na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Dniu Otwartym: prezentacja multimedialna, warsztaty muzyczne: Muzyka na wesoło, wystawa prac wykonanych w ramach przedmiotu Metodyka edukacji technicznej w przedszkolu i Metodyka edukacji technicznej w klasach I-III, prezentacja pomocy dydaktycznych dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
  • - uczestnictwo studentów kierunku PPW w zorganizowanych wykładach poprowadzonych przez interesariuszy zewnętrznych: mgr Aleksandra Dymińska - dyrektor Przedszkola Samorządowego nr 40 w Kielcach - wykład nt. Zasady rozmowy kwalifikacyjnej o przyjęcie do pracy w przedszkolu, mgr Ewa Misiorowska – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 w Kielcach, wykład nt. Pierwsze lata pracy zawodowej w szkole podstawowej – wymagania formalne (i nieformalne);
  • zajęcia muzyczne przygotowane przez studentów kierunku PPW, zrealizowane w Przedszkolu Samorządowym nr 14 im. Marii Kownackiej w Kielcach oraz w Przedszkolu Samorządowym nr 24 w Kielcach;
  • nawiązanie kontaktu z Prezesem Wydawnictwa Pedagogicznego ZNP w Kielcach, Panią Kingą Stelmach (w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym) w celu umożliwienia studentom kierunku PPW publikowania swoich artykułów;
  • uczestnictwo studentów kierunku PPW w zorganizowanych warsztatach z cyklu Przedszkolna przygoda ze sztuką poprowadzonych przez mgr Annę Filipek - interesariusza zewnętrznego, doradcę metodycznego wychowania przedszkolnego SODMiDN w Kielcach. Zajęcia plastyczne
    z wykorzystaniem literatury, oparte na warsztatach oraz twórczości H. Tulleta.  Zajęcia odbyły się w Przedszkolu Samorządowym nr 40 w Kielcach;
  • współpraca nauczycieli akademickich WPP z osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie stałej ekspozycji zabawek pn. Zabawki od starożytności po czasy współczesne w Muzeum Zabawek i Zabawy w Kielcach.
  1. rok akad. 2022/2023
  • uczestnictwo studentów kierunku PPW w roli słuchaczy w III Świętokrzyskim Kongresie Dwujęzyczności oraz ich aktywna pomoc (członków Studenckiego Koła Naukowego Elementarni) w pracach organizacyjnych III ŚKD;
  • organizacja uroczystości szkolnej przez studentów kierunku PPW we współpracy z uczniami klasy I b w Szkole Podstawowej nr 24 w Kielcach;
  • wygłoszenie wykładu przez mgr Justynę Lis oraz mgr Lidię Bąk (nauczycielki wychowania przedszkolnego z Przedszkola nr 8 im. J. Ch. Andersena z Oddziałami Integracyjnymi w Staszowie) nt. Koncepcja outdooreducation w kształceniu przedszkolnym. Wykład przeznaczony dla studentów kierunku PPW;
  • warsztaty edukacyjne dla studentów III, IV i V roku kierunku PPW pt. Nowoczesne środki dydaktyczne w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Zajęcia poprowadziła edukatorka reprezentująca Wydawnictwo Epideixis – Pani Dorota Marcinkowska. Podczas spotkania studenci testowali zadania z użyciem pomocy dydaktycznych opartych na Systemie Edukacji PUS – Pomyśl Ułóż Sprawdź oraz Systemie Edukacji Paleta, Mozaika i Piramida matematyczna;
  • warsztaty językowe poprowadzone przez studentki IV roku kierunku PPW w Teatrze Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach. Studentki przedstawiły własną anglojęzyczną inscenizację opowiadania The sleeping cloud (Śpiąca chmura), autorstwa C. Read i A. Soberón, a następnie przeprowadziły z dziećmi ćwiczenia językowe, sprawdzające rozumienie kluczowego słownictwa. Wydarzenie realizowane w ramach współpracy pomiędzy Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach i Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w Kielcach - działanie pt. Teatralne lekcje języka angielskiego;
  • warsztaty świąteczne dla podopiecznych Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej w Nieskurzowie Nowym zorganizowane przez studentów studiów niestacjonarnych kierunku PPW. Świąteczne animacje, wspólne gry, zabawy i świąteczne melodie przy wspólnym pieczeniu pierników;
  • w ramach spotkania z interesariuszami zewnętrznymi dla studentów kierunku PPW odbyły się wykłady: mgr Jadwiga Grzyb – Nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 28 w Kielcach, wykład nt. Komunikacja nauczyciela z uczniami klas I-III okiem praktyka, mgr Paula Presman - Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 28 w Kielcach, wykład nt. Niuanse w uzupełnianiu dokumentacji przez nauczycieli klas I-III. Przykłady najczęstszych uwag nadzoru pedagogicznego, mgr Ewa Misiorowska – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 w Kielcach, wykład nt. Pierwsze lata pracy zawodowej w szkole podstawowej – wymagania formalne (i nieformalne);
  • w ramach wydarzenia pn.: Akcja – reanimacja zorganizowanego przez studentów studiów stacjonarnych kierunku PPW ze Studenckiego Koła Naukowego Elementarni zebrano od nauczycieli akademickich książki i przekazano je zainteresowanym studentom;
  • uczestnictwo studentów kierunku PPW w zorganizowanych, cyklicznych warsztatach pt.: Przedszkolna przygoda ze sztuką, prowadzonych przez mgr Annę Filipek, interesariusza zewnętrznego, doradcę metodycznego wychowania przedszkolnego SODMiDN. W ramach warsztatów odbyły się zajęcia plastyczne z wykorzystaniem innowacyjnych technik i metod pracy z dziećmi.  Zajęcia odbyły się w grupie dzieci czteroletnich w Przedszkolu Samorządowym nr 40 w Kielcach;
  • w Teatrze Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach odbyła się inscenizacja opowiadania The Very Hungry Caterpillar autorstwa Erica Carle'a, przygotowana przez studentki kierunku PPW połączona z ćwiczeniami językowymi tematycznie związanymi z prezentowanym opowiadaniem. Wydarzenie realizowane w ramach współpracy pomiędzy Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach i Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w Kielcach - działanie pt. Teatralne lekcje języka angielskiego;
  • przedstawienie pt. Ziemię z nami chroń przygotowane przez dzieci z Publicznego Przedszkola Nr 1 Tęcza w Łagowie dla studentów kierunku PPW;
  • Język, muzyka i drama - program przygotowany przez studentów kierunku PPW dla dzieci z Przedszkola Samorządowego nr 21 w Kielcach;
  • Flashcards, Cuisenaire rods, stick figures – wsparcie wzrokowe w nauczaniu języka angielskiego (nie tylko) dzieci;
  • -w ramach spotkania z interesariuszami zewnętrznymi dla studentów kierunku PPW odbyły się wykłady: mgr Jadwiga Grzyb – Nauczycielka Szkoły Podstawowej nr 28 w Kielcach, wykład nt. Komunikacja nauczyciela z uczniami klas I-III okiem praktyka, mgr Paula Presman - Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 28 w Kielcach, wykład nt. Niuanse w uzupełnianiu dokumentacji przez nauczycieli klas I-III. Przykłady najczęstszych uwag nadzoru pedagogicznego, mgr Ewa Misiorowska – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 w Kielcach, wykład nt. Pierwsze lata pracy zawodowej w szkole podstawowej – wymagania formalne (i nieformalne), mgr Aleksandra Dymińska - Dyrektor Przedszkola Samorządowego nr 40 w Kielcach, wykład nt. Zasady rozmowy kwalifikacyjnej o przyjęcie do pracy w przedszkolu.
  1. rok akad. 2023/2024
  • w ramach spotkania z interesariuszami zewnętrznymi dla studentów kierunku PPW odbyły się wykłady: mgr Jadwiga Grzyb - Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 28 w Kielcach, wykład nt. Trudny uczeń -sposoby reagowania, mgr Dorota Masternak – Dyrektor Przedszkola Samorządowego nr 40 w Kielcach, wykład nt. Zasady rozmowy kwalifikacyjnej o przyjęcie do pracy w przedszkolu, mgr Ewa Misiorowska – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 w Kielcach, wykład nt. Edukacja włączająca – praca z dzieckiem z niepełnosprawnością w grupie w szkole podstawowej;
  • warsztaty Kolorowo z pasją. Warsztaty artystyczne. Organizacja i realizacja przez studentów kierunku PPW kreatywnych działań dla dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 28 w Kielcach;
  • zajęcia muzyczne: Muzyka wyzwala radość zorganizowane przez studentów kierunku PPW dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych z województwa świętokrzyskiego;
  • Potencjał edukacyjny robota społecznego EMYSA – nowatorskiego środka dydaktycznego, zaprojektowanego do nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym. Projekt badawczy zrealizowany wspólnie z firmą EMYS Sp. z o.o. z Wrocławia oraz Przedszkolem Samorządowym nr 21 w Kielcach, w ramach programu UJK dla rozwoju biznesu, przy wsparciu finansowym budżetu państwa, z funduszy przeznaczonych na wdrażanie programu Ministerstwa Edukacji i Nauki pod nazwą Nauka dla Społeczeństwa. W projekcie uczestniczyli pracownicy Instytutu Pedagogiki oraz studentki IV roku PPW studiów stacjonarnych;

Zabawa, ruch, nauka – interaktywne zajęcia językowe z wykorzystaniem podłogi FunFloor, przeprowadzone przez studentki III i IV roku PPW z dziećmi z Przedszkola Samorządowego nr 21 w Kielcach. 

 

Wydział Prawa i Nauk Społecznych:

- Jeden dzień wolny w tygodniu dla studentów – bardzo ceniony przez wszystkich studentów;

- Współpraca z Sądem Okręgowym w Kielcach;

- Współpraca z Komendą Miejską Policji;

- Współpraca z Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych;

- Współpraca z Izbą Administracji Skarbowej w Kielcach;

- Współpraca ze Stowarzyszeniem Księgowych oddział w Kielcach – coroczny Świętokrzyskiego Konkursu Wiedzy z Rachunkowości dla studentów – nagrodą jest m.in. staż w biurze rachunkowym;

- Współpraca z Urzędem Statystycznym w Kielcach;

- Współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych – organizacja wspólnie olimpiady w dniu 5 marca 2024 r. w siedzibie Wydziału Prawa i Nauk Społecznych;

- Liczne wykłady i spotkania z przedstawicielami otoczenia prawa, biznesu, polityki i dyplomacji z  Polski i z zagranicy;

- Podpisanie licznych listów intencyjnych z otoczeniem społeczno-gospodarczym o wzajemnej współpracy.

Praktyki – wprowadzenie ankiet ewaluacyjnych dla pracodawców.

 

Wydział Sztuki:

- Autorskie programy nauczania w ramach kart przedmiotów

Wprowadzono rozwiązanie, w którym do kart przedmiotów dołączane są autorskie programy dydaktyczne pozwalające na realizację efektów uczenia się przez różnych wykładowców z wykorzystaniem ich indywidualnych doświadczeń artystycznych i badawczych. Zapewnia to elastyczność dydaktyczną i rozwój różnorodnych postaw twórczych przy zachowaniu spójności efektów kształcenia.

- Systematyczna współpraca z interesariuszami zewnętrznymi

Kierunek rozwija długofalową współpracę z instytucjami kultury, organizacjami społecznymi, galeriami i firmami z sektora kreatywnego. Efektem są m.in. wspólne wystawy, projekty partycypacyjne i konkursy, w tym prestiżowy festiwal i konkurs „Jestem Art&Design”, w ramach którego interesariusze przyznają tematyczne nagrody i oferują studentom realne możliwości prezentacji prac w przestrzeniach publicznych.

-  Silne osadzenie w praktyce wystawienniczej i badawczej

Studenci uczestniczą regularnie w wystawach w galeriach zewnętrznych i instytucjonalnych (ArtLAB, Oranżeria, Muzeum Historii Kielc), a także w międzynarodowych festiwalach i wydarzeniach artystycznych (Nowy Jork, Boston, Kraków, Salzburg, Radom, Słubice/Frankfurt n. Odrą, Bari). Wystawy mają charakter badawczo-artystyczny i są efektem współpracy dydaktyków z praktykami kultury.

Aktywny udział studentów w działaniach społecznie zaangażowanych

Kierunek promuje edukację przez sztukę zorientowaną na realne problemy społeczne. Przykłady to: działania ze społecznościami migranckimi na festiwalu Labirynt, projekty z zakresu post pamięci w ramach Folkowiska, arteterapia i design inkluzywny (projekt „Niewidoczna niepełnosprawność” we współpracy z Instytutem Dizajnu), czy kooperacja z CWON i CWPiP.

-  Internacjonalizacja i mobilność edukacyjna

Kierunek rozwija współpracę z uczelniami zagranicznymi (Tiangong University – Chiny, West Liberty University – USA, Lviv National Academy of Arts - Ukraina), prowadzi wystawy i rezydencje studenckie z udziałem artystów międzynarodowych, umożliwia wspólne publikacje, prezentacje i udział studentów w wymianach artystycznych.

-  Silne wsparcie rozwoju studenta i indywidualizacja kształcenia

Wydział rozwija tutoring artystyczny i mentoring dydaktyczny (na wszystkich etapach kształcenia w oparciu o indywidualny kontakt ze studentem w relacji mistrz – uczeń). W ramach konsultacji studenci mogą rozwijać autorskie projekty, a także uczestniczyć w działaniach indywidualnych (m.in. mikrogranty, wystawy indywidualne, rezydencje artystyczne, konkursy), o czym świadczą liczne nagrody na poziomie regionalnym, krajowym, międzynarodowym studentów.

 

Filia w Sandomierzu:

Do realizowanych dobrych praktyk zaliczyć można te, które mają charakter ogólnofilialny, jak również te, które są realizowane wyłącznie na kierunku Filologia angielska.

Dobre praktyki ogólnofilialne:

  • planowanie w rozkładach zajęć dni pracy własnej (najczęściej przylegających do weekendów) oraz dni przeznaczonych na praktyki;
  • wprowadzenie przerwy obiadowej (w wyniku sugestii ze strony studentów);
  • konsultacje coachingowe dla studentów Filii mające na celu wsparcie ich w trudnych sytuacjach życiowych i prowadzone przez certyfikowanego coacha (dr Małgorzata Makowska);
  • uczestnictwo całej społeczności akademickiej w zbiórkach charytatywnych organizowanych przez Filialną Radę Samorządu Studentów.

 

Dobre praktyki na kierunku Filologia angielska:

  • dr Anna Gilarek – spotkania koła naukowego pn. Naukowe Koło Anglistów połączone z aktywnym wspieraniem studentów w pracach nad publikacjami i przygotowaniu do konferencji naukowych;
  • dr Łukasz Furtak – szkolenie dla studentów z zastosowania metody socjometrycznej w edukacji pod kątem praktyki psychologiczno-pedagogicznej (ostatni raz przeprowadzone w 2024);
  • mgr Urszula Żmuda – organizowanie dla studentów corocznej cyklicznej wycieczki po Sandomierzu z anglojęzycznym przewodnikiem;
  • mgr Urszula Żmuda – angażowanie studentów w organizację konkursów języka angielskiego i kultury krajów anglojęzycznych odbywających się poza budynkiem Filii (np. 26 III 2025 w Szkole Podstawowej nr 2 w Mściowie);
  • mgr Urszula Żmuda – organizowanie dla studentów wyjścia szkoleniowo-warsztatowego do szkół podstawowych w celu obserwowania oraz prowadzenia lekcji angielskiego

 

Dobre praktyki UJK 2023/2024 - czytaj

Dobre praktyki UJK 2022/2023 - czytaj

Dobre praktyki UJK 2021/2022 - czytaj